Udbyder håber på bredere forbrugerfokus
Priskrigen er blevet mindre intens på mobilmarkedet. Det samme vil ske på bredbåndsmarkedet, hvor et bredere forbrugerfokus vokser langsomt, mener Dansk Kabel TV.
Dansk Kabel TV er ejet af TDC, og de tilbyder blandt andet bredbånd i boligforeninger. Her oplever man, at mange forbrugere lige så stille begynde at fokusere på det samlede produkt, fremfor kun på pris og hastighed.
– Vi vil rigtig gerne hjælpe forbrugerne til at tage stilling på et ordentligt grundlag og til at se på hele produktet, fortæller Jasper Bandsholm Jannerup, der er markedschef for Dansk Kabel TV.
Dansk Kabel TV er ofte i konkurrence med andre udbydere om at levere til hele foreninger, og her oplever han nogle gange, at beslutningstagerne nedprioriterer service, sikkerhed og andre dele af produktet.
100 Mbit er nok
Generelt mener Jasper Bandsholm Jannerup, at de fleste familier vil have nok hastighed med 100 Mbit. Desværre er erfaringen, at mange jagter hastigheder, de reelt ikke har brug for.
Knap halvdelen af Dansk Kabel TV’s kunder, har valgt hastigheder over 100 Mbit. Men hos Dansk Kabel TV har man ikke fokus på at presse den maksimale hastighed ud af kablerne, bare fordi de kan.
– Det er ikke, fordi vi ikke kan tilbyde meget hurtige hastigheder, men vi ser ingen grund til at tilbyde mere, end der er behov for. Det er vigtigere, at vi tilbyder ordentlig service og vejledning, som giver den optimale internetoplevelse. Vi vil gerne være med til at synliggøre det samlede produkt for forbrugeren, og måske “opdrage” markedet til at se på andet end bare pris og hastighed. Desværre er det ofte først, når forbindelsen går ned en lørdag, hvor både kundeservice og vagten har lukket ved udbyderen, at man opdager, hvor vigtig det er med en stabil forbindelse og et ordentligt service-setup, der er tilgængeligt når brugerne er på, 24/7/365.
Han peger blandt andet også på, at mange sælger hastigheder, som de fleste routere slet ikke kan trække, for ikke at nævne familiens pc’er, PlayStation, der også skal kunne udnytte den fulde hastighed.
Det giver en dårlig oplevelse for kunden, som i praksis får mindre end der forventes.
Det er vigtigt, at udstyret matcher internethastigheden. Her er den trådløse forbindelse ofte også en af synderne. Skal en forbindelse være stabil, er det bedst med et kabel kontra WIFI. Ved brug af WIFI er der flere udfordringer at være opmærksomme på, fx placeringen, rækkevidden, signalforstyrrelser fra andre routere samt antallet af enheder som routeren kan håndtere trådløst. Der er mange forudsætninger, som den almene bruger ikke tænker over, og i nogle tilfælde ikke er vidende om.
I det hele taget mener han, at der ikke er grund til at jagte hastigheder langt over 100 Mbit. Hos Dansk Kabel TV læner man sig blandt andet op af forbruget, som de kan se i deres eget net, samt en undersøgelse fra det hollandske analyseselskab Ovun, der konkluderer, at 120 Mbit vil være nok til en familie på fire i 2020 – og Jasper Bandsholm Jannerup forventer ikke, der sker eksplosive stigninger foreløbig.
– Mit bud er, at man med 150 Mbit, vil være sikret i mange år. Umiddelbart kan jeg ikke se hvilken enhed i hjemmet, der har behov for så stor og konstant hastighed, siger han, men erkender også, at det er svært at spå om fremtiden.
Undersøg om udstyr matcher abonnement
Jasper Bandsholm Jannerup anbefaler, at forbrugerne ser på service, support og udstyr, når de vælger bredbånd.
Han anbefaler blandt andet at se på, om ens eget udstyr kan trække de hastigheder, man betaler for og har brug for. Samtidig skal man også se på, om hastighederne er garanteret, eller om det er ”op til” hastigheder, så man ikke risikerer at have en sløv forbindelse, på de tidspunkter man har mest brug for sit bredbånd.
Samtidig mener han også, det er vigtigt at se på, hvornår man kan få service og support, så man undgår at skulle gå eksempelvis en hel weekend uden net.
Jasper Bandsholm Jannerup er optimistisk omkring et bredere forbrugerfokus i fremtiden. Blandt andet peger han på mobilmarkedet, hvor han mener priskrigen er blevet mindre intens, og han forventer det samme kan ske på bredbåndsmarkedet. Og her er det en vigtigt, at kommunikere og tydeliggøre de stærke sider, der er ved et produkt udover bare hastighed og pris.
– Det vi gør, er det rigtige. At turde tage diskussionen, på vegne af brugerne. Jeg tror også det løser sig med nye generationer og mere viden, siger han.