Mere service og flere tjenester på fremtidens telemarked
Pris, pris, pris.
Det har længe været parameterét, når teleudbyderne har konkurreret. Kunderne vil have det billigt og simpelt.
Priskrigen har været det væsentligste både for bredbånd og telefoni, men det har også betydet, at service og produkt af og til er kommet i anden række. Kunderne må leve med lange svartider i kundeservice, og produkter der generelt kun indeholder kerneydelserne.
Men på mange måder har man ændret synet på dette både i branchen og udefra. Der vil helt sikkert fortsat være udbydere, der vil satse hovedsageligt på prisen, men det er også tydeligt, at det bliver mere og mere populært at satse på produktet i stedet. Det betyder ikke nødvendigvis ekstra tjenester, men kan også være tjenester.
Mange kunder vil rent faktisk gerne betale ekstra for en simplere hverdag og et bedre produkt. Telenor er med til at eksemplificere dette syn ved at åbne for eksempelvis døgnåben kundeservice og lånetelefoner.
Udbyderne satser hårdere end nogensinde på at forbedre og markedsføre god dækning.
Vi vil næppe se lavprisselskaberne forsvinde, men midt i kampen for de billigste priser, har udbyderne misset mange af de kræsne kunders behov, som er opstået
TDC har også vist deres syn på dette ved at købe sig ind i Frank Rasmussens seneste selskab Justfone, der har fokus på masser af løsninger, som skal være med til at åbne nye muligheder for de lidt mere kræsne kunder. Og de har endda købt sig ind, inden Justfone reelt har åbnet op for kunder og gjort det offentligt kendt, hvad de helt præcist vil komme til at tilbyde. Frank Rasmussen har tidligere scoret kassen på lavprisselskaberne Telmore og Bibob, men selv om han om nogen har været med til at påvirke markedet mod fokus på pris og simple produkter, er det altså åbenlyst ikke længere der, han ser potentielle åbninger i markedet.
En del af forklaringen er også de mange nye muligheder på nettet og ikke mindst telefonen. Med smartphones åbner mulighederne sig for utallige tjenester, løsninger men også problemer for de bekymrede forbrugere. For 10 år siden var mobiltelefonen et redskab til at ringe og SMS’e med – i dag er den for mange reelt også en minicomputer, og det udgør på samme tidspunkt kæmpe potentiale men også markant større risiko, idet telefoner for alvor er interessante for kriminelle – både selve telefonen, men også de data vi indtaster i den.
Og så har vi slet ikke snakket om de mange løsninger, der gør det lettere at have hjemmearbejdsplads, eller det eksplosive sats på streaming af tv, der i Danmark ikke mindst er kommet med Netflix indtog.
Moderne ydelser for de kræsne kunder
Vi vil næppe se lavprisselskaberne forsvinde, men midt i kampen for de billigste priser, har udbyderne misset mange af de kræsne kunders behov, som er opstået. Jo bedre tjenester man kan tilbyde, jo mere vil kunderne også betale – og jo mere kan man i udgangspunktet også tjene pr. kunde. Derfor er det kun logisk, at selskaberne nu får øjnene op for at udvikle produkterne med nye tiltag i stedet for kun at skære ind til benet. Det handler om at udvikle mulighederne i hverdagen, men også om at fjerne bekymringer.
Markedet er i en spændende udvikling, og det er næsten en stensikker spådom, at vi om bare få år vil se mange tiltag, der trækker branchen i en retning, hvor der på én og samme tid vil være fokus på at udvikle en masse nye idéer, samtidig med fokus vil være på at gøre abonnementer og service mere gennemskueligt. En svær balancegang for det er også en kæmpe risiko at udvikle tjenester, for hver eneste tjeneste eller ekstra mulighed kan ikke finansieres ved at sætte abonnementsprisen op.
En del idéer vil sikkert hurtigt blive glemt, og det der er investeret fra udbyderne eller andre interessenter vil i sidste ende være spildt. Tiltagene er markedsbestemt, og kun de services som kunderne på den ene eller anden måde vil betale for vil overleve, og det er formentlig det marked, udbyderne vil kæmpe for. Hvor mange bruger eksempelvis nu om stunder videosamtaler på telefonen, som 3 ellers satsede benhårdt på i 3G’s spæde start? Til gengæld kan man næsten ikke undgå at få et mobilabonnement med fri SMS, eller en router til sit bredbånd med trådløst WIFI. Spørgsmålet er så bare, hvem der rammer de rigtige services, der ender med at blive efterspurgt og dermed bliver væsentlige på fremtidens telemarked.
Spørgsmålet er i sidste ende også, hvor købevillige kunderne er. Det kan godt være, vi kan se ekstra services ved de enkelte udbydere, men i sidste ende vil pengepungen stadig råbe højt for mange kunder.
Der er ingen tvivl om, at lavprisselskaberne også om 5-10 år vil være blandt de absolut mest markante på markedet, men markedet trækker i en langt mere broget retning, hvor der rent faktisk er forskel på produktet – men hvor de største successer hurtigt vil brede sig blandt udbyderne.