Skal jeg have tekniker på besøg?
Når du bestiller traditionelt bredbånd, er der af og til to muligheder: enten kan du vælge at installere selv(ofte kaldet ”gør-det-selv-installation”) eller du kan vælge at betale for et teknikerbesøg.
Er der ikke dette valg, er der i udgangspunktet tale om en gør-det-selv installation.
Oftest kan det da også bedst betale sig at gøre det selv. Dels er det forholdsvis dyrt at få teknikeren på besøg, dels er det faktisk ikke specielt svært at gøre det selv, og samtidig slipper du for at skulle vente på, at en tekniker har tid til at komme forbi.
Den præcise pris for teknikerbesøget afhænger af hvilken udbyder, du har, og det er faktisk ikke alle udbydere, der overhovedet tilbyder muligheden for at få en tekniker til at installere din netforbindelse.
Det er dog heller ikke så svært at oprette forbindelse til nettet, som man skulle tro. Det er ikke meget sværere end at sætte mus og tastatur i computeren og få det til at virke, så er du nogenlunde tryg ved det, vil du formentlig heller ikke opleve problemer ved at skulle få din computer på nettet. Der følger en guide med, der beskriver i hvilken rækkefølge tingene skal gøres, så der er størst mulig chance for, at du undgår problemer.
Skulle du opleve problemer med installationen, er supporten oftest ganske venlige og behjælpelige med at få løst problemet, så du kan komme på nettet. Indimellem kan der dog være en del ventetid på telefonlinjen hos de fleste udbydere.
Teknikerbesøg er altså med andre ord primært for dig, der er ret usikker på computer, og gerne vil overlade ansvaret for at forbindelsen spiller fra start fuldstændig til din udbyder.