Markant færre klager over udbyderen
Efter flere år med stigninger i antallet af klager, er antallet af klager over teleudbyderen styrtdykket i 2018.
Det viser den seneste årsberetning fra Teleankenævnet, der er godkendt forbrugerklagenævn på teleområdet.
Mens der i 2017 kom 612 klager ind, var det tal i 2018 faldet til 356 klager – altså et fald på omkring 40 procent. I 2014 var tallet dog helt nede på 315.
Behandlingstiden har dog generelt været en del længere – over halvdelen af sagerne i 2018 har lagt i mere end seks måneder før de blev behandlet, mens det i 2017 var under en tredjedel, der lå så længe.
Teleankenævnet er også selv inde på, at de ønsker at nedbringe tiden for klagerne, og en af flere grunde har været flere mere principielle sager omkring eksempelvis misbrug af NemID og EU-roaming. Samtidig har nævnet behandlet flere sager end i 2017, da der var mange sager fra 2017, der først er behandlet i 2018.
Udbyderne fordeler klagerne jævnt
Generelt har der ofte været udbydere, der har klaret sig særdeles skidt i forhold til deres markedsandele, men denne gang er klagerne ganske jævnt fordelt på mobilområdet.
Værst har det stået til i Telenor-familien, hvor de med en markedsandel på 21,1 procent har opnået 33,5 procent af klagerne.
Hos TDC har det nu tidligere Plenti stået for overraskende mange af klagerne, og fik 8,7 procent af klagerne – de tidligere Plenti kunder er siden blevet flyttet over i Telmore. Generelt har TDC-familien fået 41 procent af klagerne, hvilket ikke er meget over deres markedsandele på 38,6 procent på mobilområdet.
Kun i 12 af alle klager på teleområdet fik klageren enten helt eller delvist medhold – en del af forklaringen er dog, at der i 94 af de i alt 311 behandlede sager er indgået forlig.
Teknikerbesøg er topscorer igen
Ligesom sidste år var det på bredbåndsområdet teknikerbesøg, der trak flest klager. I alt 40,2 procent af de behandlede sager omhandlede således teknikerbesøg.
På mobilområdet var det “fortolkning og ændring af vilkår”, der trak flest klager, mens tredjemands misbrug eller identitetstyveri også lå højt, og stod for lidt over 10 procent af klagerne.
Samtidig fortæller nævnet, at man har behandlet prøvesager omkring ”for evigt” betegnelsen, men da de først for nyligt er blevet behandlet, er resultatet endnu ikke offentliggjort – ikke desto mindre, kan der snart komme afklaring på, hvordan Teleankenævnet mener udbyderne skal leve op til markedsføring af abonnementer, hvor prisen eller indholdet gælder ”for evigt”.