Kapløbet om de danske mobilnetværk
Der er ikke noget værre end, når mobilnetværket slår knuder.
Det er sådan set lige meget, om det er det mobile bredbånd i sommerhuset, der er ringe, busplanen der ikke kan tjekkes fra busstopstedet eller telefonen, der ikke vil ringe op.
Det har udbyderne også fundet ud af. Kunderne vil have de bedste netværk, og selv om de fleste egentlig relativt sjældent oplever problemer, er det utroligt generende de gange, der er knas med linjen. En Epinion undersøgelse lavet for Telenor viser, at 47 procent af danskerne har oplevet dækningshuller, og 28 procent mener ligefrem dækningen ofte er for dårlige. Derfor er det også logisk, at dækningen må være et vigtigt parameter, når danskerne skal vælge abonnement.
Og udbyderne vil naturligvis gerne have kunder, og derfor er der enormt fokus både på at markedsføre netværkene, men heldigvis også på rent faktisk at forbedre dem.
Særligt markant er Telenors kampagne på netværksdelen, hvor man i tv-spots for tiden hører meget om deres netværk. Men er det hele sandheden tænker mange?
Det er der sikkert konkurrenter, der gerne vil diskutere, og det er vigtigt at være opmærksom på, at analysen er betalt af Telenor, ligesom de har udvalgt de succeskriterier, der er opstillet for testen.
Vi har set på dækningen
Hos Bredbåndsmatch har vi de seneste uger opdateret vores dækningsartikler i alle områder. Det har vi gjort netop nu, fordi Telenor og Telias netværkssammenlægning på 3G-området er afsluttet. Vores test er ikke meget mere gangbar end den, Telenor refererer til. Dækningskortene er kun vejledende, beregningerne er forskellige fra kort til kort – og derfor er detaljegraden også forskellig. Desuden tager kortene reelt ikke højde for spidsbelastning – vores undersøgelse tager altså reelt på ingen måde højde for, om netværkene kan holde til antallet af brugere.
Ikke desto mindre er vi langt hen af vejen nået frem til den samme konklusion som Telenors undersøgelse: Telenor og Telias netværkssammenlægning betyder, at de nu står stærkest på den brede dækning – forstået på den måde, at de flest steder kan levere datahastigheder, der rent faktisk kan bruges til surfing eller i bedre fald streaming.
Til gengæld har TDC i perioden for netværkssammenlægningen overhalet Telia og Telenor på 4G-området, så de dækker bredere geografisk. I perioden har TDC nemlig opsat masser af 4G-master, mens det næsten har stået stille ved Telia og Telenor. Og selv om Telenor netop har meldt ud, at de sammen med Telia opstiller 400 nye 4G-master i 2014, der øger til at de dækker 85-88 procent af befolkningen, er det næppe nok til, at de kan overhale det forspring, som TDC også har fokus på at beholde. 3 er også kommet fornuftigt med på 4G-fronten, og hvor der for et år siden ingen tvivl var om, at 3 var bagest på 4G-området, så har de fået halet så meget ind på Telia og Telenor, at de godt kan tillade sig at se sig selv som et ligeværdigt alternativ på 4G-markedet.
Hvordan ser udviklingen ud?
For et år eller to siden var 3 i de flestes (neutrale) øjne stærkest på 3G-området. I dag er det svært at komme uden om, at Telenor og Telia står stærkest. Også på 4G-området, er der sket ændringer. Hvor Telia havde et kæmpeforspring i starten af 2013, har det siden sidste sommer været TDC, der har haft den bredeste 4G-dækning.
Der sker store ændringer på netværkene, og det forventer vi fortsætter. Telenor lægger ikke skjul på, at de satser benhårdt på netværket, men de mest spændende ting for tiden sker formentlig ved TDC. Her er man blandt andet i gang med opgradering af 3G-masterne, der meget vel kan betyde, at de hopper fra umiddelbart at være ringeste 3G-selskab til at være det bedste. Men samtidig er udmeldingerne også offensive på 4G-området
Yderligere har de et samarbejde med den kinesiske netværksgigant Huawei, hvor udmeldingerne tyder på, at TDC mener at have lavet en aftale, der sikrer dem det bedste netværk – selv hvis konkurrenterne skruer op for blusset. Udmeldingen er ganske enkelt, at aftalen med Huawei betyder, at Huawei er forpligtet til at sikre, at TDC’s net er mindst lige så godt som konkurrenternes.