Færre klager og kortere behandlingstid hos Teleankenævnet
Onfone havde et dårligt år i Teleankenævnet, og antallet af klager over data til smartphones og mobilt bredbånd er igen steget.
Det viser Teleankenævnets årsrapport for 2012, hvor man kan se statistikkerne for de klager, der er blevet behandlet.
Teleankenævnet fremhæver i deres årsberetning blandt andet, at antallet af behandlede sager i forbindelse med bortkomst mv. er det højeste nogensinde. I alt 16 klager var der i den forbindelse.
Statistikken viser også, at der fortsat er problemer med aftalerne om dataforbrug til mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Efter antallet af klager ellers var dykket voldsomt i 2011 til 27 klager, var antallet oppe på 46. Det betyder, at andelen er mere end fordoblet.
Til gengæld er der fremskridt at spore, når det kommer til fortrydelsesret. Mens der i 2011 var 19 klager, var der kun 2 klager i 2012, og det kan være et tegn på, at udbyderne oftere lever op til reglerne – eller i hvert fald tydeligere får kommunikeret reglerne ud.
Klagerne har primært omhandlet mobiltelefoni, der i alt har stået for 67 procent af de i alt 179 afgjorte sager.
Telia har flest klager på mobilområdet – Onfone ligner den store taber
Selv om Telia kun er det tredjestørste selskab målt på markedsandel, havde de i 2012 flest klager på mobilområdet (herunder mobilt bredbånd) – i alt 38. TDC og 3 følger tæt efter med 31 og 29 klager. Sætter man andelen af klager op i forhold til markedsandele, havde især 3 og Onfone mange klager. 3 havde 16,2 procent af klagerne – og det med en markedsandel på 10,8. Onfone havde med 12 klager 6,7 procent, hvilket er tæt på at være tre gange større end deres markedsandel på 2,4 procent.
I antallet af sager på internetområdet, er sagerne meget jævnt fordelt, og kun TDC havde mere end 3 klager på området. I alt 9 klager blev det til, men det er stadig en mindre andel af klagerne end deres markedsandel. Dansk Net, Perspektiv Bredbånd og Skyline havde alle 3 klager på trods af deres generelt små markedsandele. Waoo! også havde tre klager, hvis man tæller klagerne mod Bredbånd Nord og Energi Midt med.
Udbyderne får oftest medhold
I alt blev 168 klager afgjort på et nævnsmøde og i 123 af sagerne fik udbyderne medhold. Kun i 12 sager fik klager helt medhold.
TDC fik klar flest sager afgjort mod sig, med i alt 11 sager hvor klager fik helt eller delvist medhold. Også Onfone tabte en del sager i Teleankenævnet, og hele 5 gange ud af de i alt 7 behandlede klager på nævnsmøderne, måtte Onfone se sig selv som tabere. Kun TDC tabte flere sage, efter de var blevet behandlet.
Kortere behandlingstid
Teleankenævnet har traditionelt haft lang behandlingstid, men i 2012 var kun 15 proccent af sagerne behandlet efter mere end seks måneder. I 2011 var det tilsvarende tal 29 procent. Over halvdelen af sagerne var i 2012 afgjort, inden der var gået en måned.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var i 2012 mere end halveret fra 162 dage til 76 dage.
En del af forklaringen kan dog ligge i færre sager. I 2012 var der blot 266 afsluttede mod 374 i 2011. Samtidig blev kun 56 sager overført til 2013. I 2011 blev 114 sager overført til 2012.